Thursday, May 7, 2009

警民对话

police: Mana Ic dan lesen?

Fui: Ada, kamu tunggu ya, saya cari bagi awak. Nah, ini dia.

police: Oh, dari Sarawak ya. ~~Berapa tahun sudah dekat sini?

Fui: Hanya dua tahun, belejar dekat sini, itu USM lo.

police: Oh, dan bagi juga "lotek" motosikal awak.

Fui: "Lotek" ar?Saya rasa saya tak ada wor, ini motosikal kawan saya, dia tak bagi saya barang itu lor. Nanti saya check sekejap ya.

police: kamu tengok ada dalam kotak motosikal kamu tak.

Fui: aiya, tak ada leh. Macammana?

police: tak ada? bahaya ini kalau tak ada. kalau JPJ tangkap kamu ,kamu masuk lokap, sebab mereka akan ingat kamu curi punya motosikal.

Fui: yakah? nanti saya tanya kawan saya mana dia simpan la, mungkin terlupa bagi saya lo.

police:tak apalah, u tak tipukan? jalanlah, tapi berhati-hati. Jangan tak bawa "lotek" motosikal.

Fui: okay, terima kasih.

以上对话我缩短了,内容就是差不多这样。
一番对话后,我也就安然无事离开。
我在想,是我侥幸还是警察懒惰办事? 有时候,还真的感激这一些不吝啬给人民机会的警察。
给一个机会,警察可以省下琐碎的报告,人民可以避开不必要的罚款,一举两得。
或者说,凡事睁一只眼,闭一只眼,不要太过依照规矩办事,不要太过固执于原则,严谨的制度下宽松一点,严肃的脸色上微笑一些,只要无伤大雅,结果将会不同一些。

然后我继续我的旅途,无目的地独自吹吹风。

p/s:最后lotek其实在箱子里头,只是被东西压在下面。

5 comments:

Loreta said...

晕~~
不过你很幸运。

Sin Yee said...

感恩~

杰胜 said...

哈哈!我还以为你被吃黑钱了呢!哈哈!@@

jiahuii said...

如果不幸,就去一趟 警局走走咯,当做拿经验也不坏。呵呵~

樂之羽 said...

看起来是有意思的,只是最后的结果让人无语。
或许,法律不外乎人情。
很多时候,的确应该得用人性化的方式面对生硬规范制度。